ترجمه مقاله و پروژه های دانشجویی

ترجمه تخصصی انگلیسی به فارسی مقاله و متن, در رشته های مدیریت, اقتصاد و حسابداری

نویسنده : sinister
تاریخ : جمعه 2 مهر 1395 03:00 ب.ظ


درمان واژه یابی

 


نوک زبونمه ها! چند دفعه از این عبارت استفاده کرده اید یا آنرا از دیگران شنیده اید. اغلب اوقات زمانی که ما به نواقص واژه یابی نگاه می کنیم آنرا یک مشکل در بزرگسالان در نظر میگیریم, با این حال متعجب خواهید شد که چه تعداد از کودکان از جمله کودکان کاملا خردسال (4+ سال) تحت تاثیر آن هستند.

 

آیا می دانستید که " تا 7% از کودکان نیازهای زبانی ویژه ای دارند و حدود 25% کودکانی که برای خدمات حمایت زبانی مراجعه می کنند دچار مشکلات واژه یابی هستند؟ (WFD; Dockrell et al., 1998)

 

اگر شما در انجمن های مختلف گفتار و زبان های و انجمن ها مرتبط آموزشی شرکت کنید شما اغلب ممکن است به نوعی از این پرسش روبرو شوید: "چگونه می خواهید مشکلات واژه یابی یک کودک را ارزیابی و درمان کنید؟" قبل از اینکه من  توصیه های را در این مورد ارائه کنم قصد دارم می اندکی درباره اینکه مشکل واژه یابی چیست و همچنین تاثیر عدم درمان آن بر روی کودکان صحبت کنم.

 

خب, نواقص واژه یابی به چه صورتی در کودکان خود را نشان می دهد؟ در واقع به شکل های مختلف! برای شروع آنها می توانند در سطح کلمه، سطح مکالمه و یا هر دو رخ دهند. در زیر چند نمونه از خطاهای سطح کلمه ( برگرفته از ژرمن، 2005) عبارتند از:

 

الگوی خطای  1- خطاهای معنایی مرتبط به لما (lemma)

" لغزش های زبانی" یا جانشینی های کلمات معنایی مانند. گرگ → روباه ؛

الگوی خطای 2 – خطاهای وقفه ای مرتبط به فرم

"نوک زبان ها" یا پاسخ هایی که مشخصه آنها انسداد ، مکث، یا پر کننده ها (um، ah، و غیره)، تکرارها، نظرات فرازبانی یا فراشناختی مانند "من می دانم"، "من نمی دانم"، و غیره باشد.

الگوی خطای 3 – خطاهای واجشناختی مرتبط به فرم یا بخشی از کلمه (form-segment)

. "پیچیدن زبان" که شامل حذف، جانشینی و اضافه کردن واج ها است مانند  cactus  catus  ؛ opotus octopus  ، و غیره

 

 

 

مورد پیچیده تر از بالا می تواند سرعت بازیابی باشد (تاخیر یا عدم تاخیر). یعنی سرعتی که طی آن کلمات بازیابی می شوند و همچنین صحت / عدم صحت بازیابی آنها هنگامی که کلمات را بازیابی می کنند. علاوه بر این، تعدادی از ویژگی های ثانویه نیز ممکن است نقش داشته باشند از جمله ژست ها (به عنوان مثال، تقلید یک کلمه، ناامیدی، و غیره) و همچنین بیانات شفاهی اضافی (اظهارنظرهای فرازبانی و فراشناختی).

 

در سطح گفتمان، دانش آموزان دچار نواقص واژه یابی معمولا در یکی از این دودسته قرار می گیرند: کاربران تولید زبانی توانا در مقابل کاربران تولید زبانی ضعیف. در حالی که ممکن است نیمرخ زبان روایتی آنها (سطح narration)  دارای مکث های مکرر، پر کننده ها، و همچنین اصلاح و تکرار کلمات و عبارات باشد.

 

علاوه بر اینع نواقص بازیابی واژه به گفتمان محدود نیستند, بلکه در تکالیف خواندن نیز مشاهده می شوند. در اینجا, مسائل واژه یابی ممکن است به صورت حذف کلمات یا تقریبا رفتارهای شبه لکنت/شتابان گویی بروز کنند. ژرمن و نیون (2007, 2005) بطرزجالبی پی بردند که دانش آموزان دارای مشکلات واژه یابی می توانند با موفقیت کلماتی را که طی تکالیف خواندن شفاهی حذف کرده اند, در تکالیف خواندن بی صدا بطورصحیح شناسایی کنند.

 

 

 

علاوه بر این، کسری کلمه بازیابی به گفتمان محدود نمی شود، آنها نیز در وظایف خواندن پیدا شده است. مسائل کلمه پیدا کردن وجود دارد ممکن است به عنوان کلمات حذف و یا تقریبا لکنت زبان آشکار / ریختن مانند رفتارها. جالب توجه است آلمان و نیومن (2005؛ 2007) دریافتند که دانش آموزان با کلمه مشکلات بازیابی قادر به موفقیت صحیح کلمات آنها در طول وظایف خواندن شفاهی در وظایف به رسمیت شناختن خواندن سکوت از دست رفته را تشخیص دهد.

 

مشکل در بیان شفاهی منسجم می تواند اثر مخرب  قابل توجهی بر عملکرد تحصیلی کودک، روابط اجتماعی و در نهایت اعتماد به نفس او داشته باشد، که بدون مداخله مناسب به طور بالقوه ممکن است به عملکرد ضعیف در مدرسه و همچنین مسائل روحی و روانی (به عنوان مثال، اضطراب، افسردگی، و غیره) منجر شود.

 

خب!, چگونه می توان نواقص واژه یابی را مورد ارزیابی قرار داد؟ لطفا توجه داشته باشید که آزمون های جامع زبانی رایج انتخاب خوبی برای ارزیابی نواقص واژه یابی نیست.  برای مثال اگرچه ممکن است شما متوجه برخی خطاهای واژه یابی طی آزمون CELF-5 شوید ، اما شما احتمالا نیازمند استفاده از آزمون های تخصصی به منظور ارزیابی واژه یابی در سطح کلمه و گفتمان خواهید بود. در حال حاضر سه آزمون استاندارد برای این منظور وجود دارد: 1-Test of Word Finding Third Edition,  2- The Test of Adolescent/Adult Word Finding 3- The Test of Word Finding In Discourse created by Dr. Diane German (available via PRO-ED).

 

با این حال، در زمان عدم دسترسی به این آزمون ها، شما می توانید با استفاده تغییراتی در آزمون های استاندارد و همچنین ارزیابی های روایت غیررسمی  پایین, واژه یابی را در هر دو سطح کلمه و سطح روایت ارزیابی کنید.

 

به عنوان مثال، شما می توانید از آزمون Expressive One Word Picture Vocabulary Test ((EOWPVT به منظور ارزیابی کارآمدی بازیابی کلمه دانش آموز در بافت تک کلمه استفاده کنید. در اینجا، هدف ما لزوما ارزیابی دانش واژگان بیانی آنها نیست بلکه هدف پی بردن به نوع خطاهای واژه یابی دانش آموزان در هنگام تلاش آنها برای یادآوری کردن صحیح کلمات تصویری ارائه شده است. بسته به میزان نوافص واژه یابی کودک شما می توانید برخی اطلاعات بسیار مفید را از اجرای این آزمون کسب کنید.

 

حالا از کجا می توانیم اطلاعات مبتنی بر شواهد معتبر راجع به استراتژی های ارزیابی و درمانی موثر مربوط به نواقص واژه یابی را پیدا کنیم؟ پاسخ من این است که همواره از منابع فراهم شده توسط "ملکه واژه یابی!" یعنی دکتر دایان جرمن(Dr. Diane German)  استفاده کنید، که تحقیقات گسترده ای را بر روی این موضوع خاص انجام شده است. از وبسایت او که عنوانش واژه یابی است استفاده کنید (http://www.wordfinding.com/)

 

 

 


برچسب ها: درمان واژه یابی،
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر